Monday, June 13, 2011

Antara insentif dan kebijaksanaan


Hakikat keputusan apabila dibuat akan menyebabkan wujud dua perkara, satu yang menerima manfaat dan satu yang terasa dirinya teraniaya. Itulah seni keputusan. Hakikat kelemahan manusia ialah tidak mampu menyediakan keputusan yang boleh memberi kepuasan kepada semua pihak. Cuma yang diharap setiap keputusan tidak melambangkan usaha untuk menjaga dan memberi hanya kepada sekelompok golongan sahaja.

Bermula dengan pengumuman pada 16 Mei 2011 berkaitan beberapa perubahan struktur DG kepada pengurusan sekolah dengan Penolong Kanan diberikan DG48. Walaupun struktur ini akan hanya berubah bermula Januari 2012. Pengkaedahan yang jelas belum dimuktamadkan, cuma jika berlaku secara automatik, ia dianggap sebagai limpahan insentif. Soalnya bagaimana Pejabat Pelajaran Daerah menggunakan kebijaksanaan dalam menangani isu ini? Jika dulu sebelum pengumuman, soal jawatan Penolong Kanan kadang kala akan dilantik sesiapa sahaja difikir sealiran dengan PPD untuk menanggung beban tugas. Tetapi bila bertaraf DG48 ia mula balik kepada soal senioriti sebagaimana pengkaedahan dalam pemberian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) walaupun awalnya dikatakan berasaskan kompentensi semasa guru. Jelas kebijaksanaan menjaga kepentingan kelompok digunakan dalam soal ini. Guru-guru senior yang dulunya pernah menolak beban tanggungjawab sebagai Penolong Kanan mula menunjukkan minat kerana DG 48 tadi. Akhirnya akan membina kebijaksanaan dalam proses celup mencelup untuk mendapat DG 48. Jadi perlu ada pengkaedahan dalam soal ini bukan diberi secara automatik. Jika kaedah celup mencelup berlaku akhirnya yang awal dicelup mendapat faedah sementara yang akan dicelup mungkin tidak sempat kerana Kementerian Pelajaran mula menyedari kebijaksanaan ini. Akhirnya, diberi pekeliling maka yang bakal dicelup tidak sempat dicelup akhirnya yang senior sentiasa memperolehi manfaat. Sudahnya, insentif asalnya baik tetapi menjadi sebagaimana SSB dan SSM disebabkan kebijaksanaan PPD mengambil peluang.

Trend guru sekarang ini terpecah kepada dua aliran, satunya mementing kompentensi dan satu hanya mementingkan senioriti. Jika senior yang mempunyai kompentesi maka wajarlah diberi penghargaan tetapi jika hanya senior namun kewibawaan dan kompetensi langsung tiada, eloklah hanya diberi sebagai pengikut. Yang muda dan berkompetensi wajar diberi peluang yang sama dengan yang tua tadi, cuma definisi muda perlu diberi jarak umurnya mungkin antara 35 hingga 45. Supaya setiap insentif yang ada boleh dikongsi.



 

No comments:

Post a Comment